APK keuringen zijn ouderwets

Veel mensen zijn het erover eens dat de APK-keuring belangrijk is, maar auto’s zijn in de tussentijd flink veranderd, terwijl de richtlijn voor deze keuring nog uit 2014 stamt.

Op de website van het AD delen veel mensen uit de autowereld hun mening over de APK. Het nut van de keuring is duidelijk: het is prettig om te weten dat er op onderhoud wordt gelet. Toch kun je je afvragen of een richtlijn uit 2014 nog wel passend is voor auto’s van nu. Deze voertuigen zijn een stuk moderner en bevatten onder andere rijhulpsystemen en andere technologische vernieuwingen.

Bandenprofielen

De autobranche heeft soms moeite met bepaalde eisen: zo is een bandenprofiel van 1,6 mm toegestaan, maar Marco den Hartog van Vakgarage vindt dat er dan wel erg weinig profiel overblijft. Hij vindt dit zelfs gevaarlijk en ziet liever een minimaal profiel van 2 mm. Veel keurmeesters pleiten ook voor een minimumdikte voor remschijven, iets wat op dit moment nog niet wettelijk is vastgelegd. De RDW geeft aan dat zij de APK laagdrempelig en betaalbaar willen houden.

Toch wordt het tijd voor nieuwe richtlijnen, want de huidige regelgeving is inmiddels verouderd. De technische ontwikkelingen in de auto-industrie gaan razendsnel, en het is daardoor lastig om passende regelgeving op te stellen. Maar 2014 is inmiddels wel erg lang geleden. Gelukkig wordt er op Europees niveau gewerkt aan nieuwe eisen die beter aansluiten op moderne auto’s. Deze nieuwe richtlijnen gaan dieper in op rijhulpsystemen en elektrische aandrijvingen. Ook moeten fabrikanten elk kwartaal de kilometerstand van voertuigen doorgeven.

De nieuwe richtlijnen

De APK krijgt er op termijn nieuwe onderdelen bij. Zo wordt er achter de schermen gewerkt aan verplichte testen voor roetdeeltjes en stikstofoxiden (NOx). De NOx-test moet gaan meten hoeveel vervuilende stoffen een auto uitstoot. Klinkt logisch in tijden van strengere milieueisen, maar er is één probleem: de benodigde meetapparatuur bestaat nog niet in de praktijk. Dat betekent dat garages straks flinke investeringen moeten doen wanneer de techniek er eindelijk is.

Maar voordat deze regels überhaupt van kracht worden, moet er nog een lange weg worden afgelegd. Eerst moet de Europese Unie alles goedkeuren, wat al snel twee jaar duurt. Daarna krijgen de lidstaten nog eens twee jaar om de nieuwe regels in hun eigen wetten te verwerken. De verwachting is dan ook dat deze nieuwe APK-eisen pas rond 2030 in beeld komen.

Toch kunnen landen zelf al strengere APK-regels invoeren, en Nederland doet dat ook. Sinds 2023 worden bij elektrische auto’s al onderdelen van de aandrijflijn meegenomen in de keuring, terwijl dat Europees nog niet verplicht is. Voorlopig blijven de regels in Nederland zoals ze zijn, maar dat gaat niet zo blijven. Binnen vijf jaar zal de APK er weer anders uitzien.

Goed voorbereid op pad? Vergeet je pechhulpverzekering niet

Nu de APK-regels in de toekomst verder worden aangescherpt, is het belangrijker dan ooit om je auto goed te onderhouden. Toch kun je onderweg altijd voor verrassingen komen te staan, zeker als je met de auto naar het buitenland reist. In dat geval is een goede pechhulpverzekering onmisbaar. Of je nu in Nederland blijft of door heel Europa rijdt: met de juiste dekking sta je bij autopech niet in de kou.

Wil je niet te veel betalen én precies de hulp die bij jouw situatie past? Dan is pechhulp vergelijken een slimme eerste stap. Er zijn namelijk flinke verschillen in prijs, dekking en service, vooral als het gaat om pechhulp Europa. Vergelijk eenvoudig de opties en zorg dat je altijd verzekerd bent van snelle hulp waar je ook bent.

Beoordeel deze pagina