Is jouw auto klaar voor de winter? 

tips voor het rijden in de sneeuw

De winter staat weer voor de deur. Je auto heeft het wat zwaarder in deze tijd. Om ervoor te zorgen dat jouw auto in goede conditie blijft, zijn er een aantal dingen om rekening mee te houden.  Zo help jij je auto de winter door en kom je snel van A naar B. 

Juiste banden en spanning 

In de winter kan het handig zijn om winterbanden onder je auto te monteren. Er is dan meer grip, doordat de banden beter water en vuil af kunnen voeren. Winterbanden zijn echter niet verplicht. Als jouw banden een profiel hebben van minimaal 1,6 mm dik, dan mag je met die banden de weg op. Ook in de winter dus. Zijn ze minder dan 1,6 mm, dan moeten ze worden vervangen. 

Winterbanden verplicht 

In een aantal Europese landen is het verplicht om winterbanden te hebben. Dit geldt voor de volgende landen Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Finland, Zweden, Noorwegen en Luxemburg. Mocht je de komende tijden erop uit trekken naar deze landen, dan is het handig om winterbanden te monteren. Daarnaast is Nederlandse pechhulp in deze landen niet geldig. Je dient hiervoor apart verzekerd te zijn. Er zijn een aantal pechhulp verzekeringen die een Europese dekking bieden. Bekijk de pagina pechhulp Europa voor het complete aanbod verzekeringen te vergelijken. Wel zo fijn om hulp te krijgen, mocht er wat gebeuren tijdens de reis. 

Controleren van bandenprofiel

Of jouw banden voldoende profiel hebben kan je controleren aan de hand van een TWI (Tread Wear Indicator). Ter hoogte van deze afkorting op de band, zit een dikte-indicator in het profiel. Is de band versleten tot de hoogte van deze indicator, dan is jouw band aan vervanging toe. Een andere manier om de profieldikte te meten, is met behulp van een euromunt. Deze steek je in het profiel. Als de gouden rand zichtbaar is, dan is de band aan vervanging toe. 

Ook is het handig om de banden op de juiste spanning te controleren. De juiste spanning geeft de band meer grip en zorgt voor een lager brandstofverbruik. Je kunt de spanning makkelijk bij een tankstation controleren. Hoeveel spanning de band nodig heeft is per auto verschillend. Je kunt dit in je deurpost, tankklepje of handleiding terugvinden. 

 Antivries ruitensproeiervloeistof en koelvloeistof 

Het kan gebeuren dat je ruitensproeiers na een nacht met vorst niet meer werken. De vloeistof is dan bevroren. Om dit te voorkomen vul je het reservoir met een antivries variant. Deze is blauw van kleur. De normale vloeistoffen voor de ruitensproeier zijn roze en soms geel van kleur. De antivries kan je dus gewoon blijven gebruiken met vorst (tot -20) en het helpt je ruit de ontdooien. Als je dan toch bezig bent onder de motorkap, kijk dan even of er genoeg koelvloeistof in het reservoir zit. Altijd handig om even na te lopen. Ook in de zomer! 

Accu

In de wintermaanden zorgt de accu er vaak voor dat je auto niet meer start. Door de koude temperaturen ontlaadt de accu een stuk sneller. Daarom is het belangrijk om de conditie van jouw accu te bepalen. Dit kan je bij de garage door laten meten. 

Deurrubbers

Vastgevroren deuren zijn een ander veelvoorkomend probleem als het koud wordt. Heb je hier in het verleden mee te maken gehad, dan kan het handig zijn om de rubbers in te smeren met vaseline, talkpoeder, siliconenspray of een speciale rubberstick. Komt je deur ineens vast te zitten door de vorst, dan kan je beter eerst even duwen voordat je trekt. Zo voorkom je dat de rubbers scheuren. 

Pechhulp 

Mocht je onverhoopt toch in de problemen komen en kom je er zelf niet uit, dan is het wel zo fijn om pechhulp te hebben. Er zijn een aantal bedrijven waarbij je tegen pech kunt verzekeren. Mocht er dan iets voor je deur of onderweg gebeuren, wordt je altijd geholpen en kan je snel weer verder. Je vind het complete overzicht verzekeringen in de tabel pechhulp Nederland.  

Beoordeel deze pagina