Waarom de elektrische auto maar niet doorbreekt en de interesse opnieuw daalt

Twee mannen bij een laadpaal die problemen ervaren tijdens het opladen van een elektrische auto in een Nederlandse woonwijk.

Ondanks jarenlange verwachtingen en een groeiend aanbod laten nieuwe cijfers van de ANWB zien dat de interesse onder consumenten in de elektrische auto opnieuw is gedaald. De vraag naar elektrische auto’s groeit wel, maar minder snel dan gehoopt. Dat staat haaks op de beleidsfocus die juist sterk inzet op vergroening van het wagenpark.

Afnemende interesse bij consumenten

Uit de Elektrisch rijden Monitor 2025 blijkt dat nog maar 23 procent van de Nederlanders verwacht binnen vijf jaar een elektrische auto te kopen. Dat was een jaar eerder nog 28 procent. Het enthousiasme neemt dus duidelijk af, wat uiteindelijk ook effect heeft op de daadwerkelijke verkoop.

Toch groeit het totale aantal elektrische auto’s nog steeds. Inmiddels is 6,7 procent van het Nederlandse wagenpark elektrisch en in 2024 was bijna 35 procent van alle nieuw verkochte auto’s een elektrisch model. De zakelijke markt en leaseconstructies blijven hier de grootste drijvende krachten.

De prijs blijft het grootste struikelblok

De belangrijkste reden dat elektrisch rijden niet sneller doorbreekt, is de prijs. Voor veel consumenten is een elektrische auto nog altijd te duur. De ANWB meldt dat 39 procent van de ondervraagden de aanschafprijs te hoog vindt. Hoewel de kloof tussen de gewenste prijs en de daadwerkelijke verkoopprijs kleiner wordt, blijft elektrisch rijden voor veel mensen financieel uitdagend.

Ook de kosten per kilometer liggen hoger dan bij benzineauto’s. Een elektrische auto kost gemiddeld 74 cent per kilometer, tegenover 67 cent voor een benzineauto. De lagere restwaarde van veel elektrische modellen speelt hierbij een grote rol.

Voor automobilisten die hun kosten willen beperken kan het verstandig zijn om te kijken naar aanvullende zekerheid bij onverwachte situaties. Wie wil weten hoe pechhulp werkt in combinatie met een verzekering kan terecht op de pagina pechhulp autoverzekering

Laadmogelijkheden blijven onhandig voor veel huishoudens

Naast de prijs blijft ook de praktische kant een belangrijke reden om niet over te stappen. Veel huishoudens hebben geen eigen oprit en daardoor geen mogelijkheid om thuis te laden. In stedelijke gebieden is dit probleem nog groter. Volgens de ANWB is het gebrek aan een privéparkeerplek inmiddels de grootste drempel voor overstap naar elektrisch rijden.

Range anxiety de angst om met een lege accu stil te komen staan neemt wel af. Steeds minder automobilisten zien laden in het buitenland als een probleem dankzij verbeterde infrastructuur.

Marktwerking zet door maar is nog niet voldoende

De prijzenoorlog in de markt heeft geleid tot snellere prijsdalingen. Tesla, Citroën en andere merken verlaagden hun prijzen om te concurreren met nieuwe elektrische modellen uit onder meer China. Hoewel goedkopere EV’s zoals de Renault 5 E-Tech en de Dacia Spring de overstap toegankelijker maken, vinden veel consumenten dat zij voor hetzelfde bedrag nog altijd een beter uitgeruste benzineauto kunnen kopen.

Wat betekent dit voor automobilisten

De elektrische auto groeit gestaag maar de echte doorbraak blijft voorlopig uit. Voor automobilisten die twijfelen over de overstap is het belangrijk om de kosten en praktische zaken duidelijk op een rij te hebben. Daarnaast kan een goede pechhulpdekking veel rust geven bij zowel elektrische als benzineauto’s. Vergelijk verschillende aanbieders en voorwaarden eenvoudig via pechhulp nederland.

5/5 - (1 stemmen)